#HACKYOURWORLD 2016

Vinnare #HACKYOURWORLD 2016: Barbros Änglar (SSIS)

Idé: Green Turtle – gamification av pantning för barn och unga.
Motivering: Återvinning är viktigt för ett hållbart samhälle. Gruppen Green Turtle har tagit fram en lösning som på ett kreativt sätt kombinerar hårdvara och mjukvara för att uppmuntra till ökad återvinning. De gör detta till en positiv upplevelse, och kommer också att engagera barn och ungdomar. Genom den välkomnande skärmlösningen, och bra utnyttjande av teknik – genom databaser och gamifiering t ex – har man skapat en prototyp som juryn totalt sett tycker var den bästa lösningen i #hackyourworld 2016.

Vinnare bästa Bluemix-lösning: BerraBoyz (NTI-gymnasiet)

Idé: Språk-app för nyanlända där användaren kan ta kort på de objekten man vill lära sig namnet på.
Motivering: Tilldelas det lag som på ett smart sätt har kombinerat funktionaliteten i Bluemix med de tilltänkta användarnas behov. “Picture Recognition” och “Text to Speech” inbyggt i en app för att underlätta för nyanlända flyktingar är en briljant idé och vinner pris för årets bästa Bluemixlösning.

Vinnare bästa "Technology For Good" idé: Ctrl+C (NTI-gymnasiet)

Idé: SportUp – en app där du kan hitta andra som vill göra samma aktivitet som du nära där du bor.
Motivering: Sport är ett universellt språk vilket knyter samman individer oavsett vilket land de kommer ifrån. Ericsson vill därför tilldela årets bästa Technology for Good pris till Ctrl-C – som skapat enkla och användarvänliga möjligheter att mötas på planen för att främja integration för nyanlända flyktingbarn och ungdomar vilket vi tror skapar en positiv inverkan på samhället.

Vinnare bästa Pitch: Zplitter (NTI-gymnasiet)

Idé: Recyclr – öka återvinningen.
Motivering: Recyclr har utsetts som bästa Pitch i #hackyourworld 2016. De gör den bästa presentationen; intressant inledning, övertygande statistik, tydlig presentation av teknik och lösning, intressant idé och intäktsmodell inom sharing-ekonomin. De lyckas på 5 minuter – med bra energi och proffsigt samspel mellan team-deltagarna, svara på alla frågor man kan ha kring lösningen och locka till både användande och investering.

Close Menu