
Om #HackYourWorld
#HackYourWorld är en gemensam satsning av IBM, Ericsson och Drivhuset för att inspirera gymnasieelever till hur teknik kan bidra till hållbar utveckling samt att stärka deras mod och förmåga till egen innovation. #HackYourWorld organiserades första gången 2016 och inkluderar idag 20+ gymnasieskolor. Programmet består av tre delar för eleverna: Inspirationskickoff, Bootcamp och Hackaton. För ansvarig lärare bjuds det även in till en lärarträff. Läs mer om samtliga event nedan.
Lärarträff
Hur bra och lärorikt vi i team #Hackyourworld än säger att deltagande är så är ju det ju minst lika spännande att höra hur lärare som haft lag med tidigare upplevt det. Under den digitala lärarträffen berättar vi om upplägget för årets #Hackyourworld samt att ni som lärare har möjlighet att samtala med och lära av varandra. Under mötet introduceras ni till programmen som eleverna rekommenderas arbeta i under Hackatonet samt hur ni kan inkorporera dessa i er undervisning.
Kickoff
Under en fullspäckad halvdag på Ericsson presenteras eleverna för smakprov på de senaste trenderna inom teknik och hållbar innovation. Teman som har diskuterats tidigare år är bland annat AI, 5G och Internet of Things.
Vi spanar också in i framtiden tillsammans med yrkesverksamma – hur kan vi tillsammans bidra till att skapa det samhälle vi vill leva i?
Kickoffen ger eleverna en inblick i näringslivets aktuella arbete och ska också inspirera till att bilda ett lag för deltagande i Bootcamp och Hackaton. Under kickoffen är alla välkomna, eleverna kan sedan avgöra om de vill forma lag för vidare deltagande.
Bootcamp
En digital heldag som är till för anmälda lag. Vi kommer tillsammans med gäster från IBM, Ericsson och Drivhuset lära eleverna idégenerering, ge dem verktyg inför Hackatonet såsom IBM-cloud, Skillsbuild och Design Thinking. Dessutom kommer de få tips och tricks och tränas i presentationsteknik. Under Bootcampen ingår coachning av lagets idé från en affärscoach på Drivhuset.
Under Bootcampen presenteras uppdragsbeskrivningen för årets Hackaton.
Hackaton
Samma lag som var med på Bootcamp tävlar här. Detta är en intensiv dag som avslutas med pitch på kvällen inför en jury från näringslivet. Under Hackatonet finns representanter på plats från IBM, Ericsson och Drivhuset för att hjälpa till med uppdragsbeskrivningen.
Pris delas ut i fem kategorier:
Bästa Tekniska lösning – Pris för den bästa tekniska lösning som funkar!
Bästa Pitch – Hur ni presenterar problemet, och hur väl er lösning samspelar med utmaningen. Glöm inte att dema er lösning!
Bästa Technology for Good-idé – Bästa tekniska lösning som visar på störst samhällspåverkan
Bästa IBM Cloud-lösning – Laget som tillämpat IBM-cloud på bästa sätt
Totalvinnare – Den som tar hem allt under hela Hackatonet, helheten spelar stor roll!
Vad är ett Hackaton?
Ett Hackaton är ett event där flera människor samlas under en längre tid för att lösa problem genom programmering. Läs mer om hur Unga programmerare beskriver ett hackaton här